Suasana Keimanan Di Rumah



Rumah, selalu memiliki daya tarik dan pesona bagi pemiliknya. Antara senang dan susah, antara bahagia dan sengsara bercampur layaknya gula dan kopi yang larut dalam segelas air panas, gula yang manis memberikan keseimbangan rasa pada kopi yang pahit. Begitulah sunnatullah itu terjadi, ketika kita menemukan keinginan-keinginan kita bertembung dengan realiti yang terjadi, akan ada hati yang gundah, akan ada hati yang gelisah. Namun kegundahan dan kegelisahan itu di suatu waktu akan mendewasakan kehidupan kita, akan membesarkan hati kita untuk tetap mengais hikmah dari peristiwa kehidupan yang kita alami.

Rasulullah s.a.w. bersabda, "Perumpamaan rumah yang dijadikan tempat mengingat Allah dan rumah yang tidak dijadikan tempat mengingat Allah adalah bagaikan perbezaan antara orang yang hidup dan orang yang meninggal." [ HR Muslim ]

Oleh kerana itu maka haruslah rumah itu dijadikan tempat untuk mengingat Allah dengan segala bentuknya baik itu dengan berzikir dalam hati atau dengan lisan, mendirikan solat, membaca al-Quran, atau dengan mengkaji ilmu agama dan membaca beraneka ragam ilmunya.

Berapa banyak rumah-rumah orang Islam sekarang keadaannya mati akibat tidak dilakukan zikrullah di dalamnya, seperti disebutkan di dalam hadis di atas. Bahkan, memang demikian keadaan rumah tersebut jika di dalamnya ada nyanyi-nyanyian syaitan dari jenis seruling dan lagu-lagu, ghaibah, kebohongan dan membicarakan kejelekan orang lain.

Bagaimana lagi keadaannya kalau rumah tersebut penuh dengan kemaksiatan dan kemungkaran, seperti jika terjadi percampuran antara lelaki dan wanita yang diharamkan dan pendedahan aurat di hadapan karib kerabat dan tetangga yang bukan mahram yang sama-sama berada di dalam rumah itu? Sesungguhnya dosa dan maksiat itu akan menghalang ilmu, rezeki, ketaatan, memendekkan umur, menghilangkan berkat, mewarisi kehinaan, merosakkan akal, menghilangkan malu, memadamkan cahaya hati dan menghalangi dakwah.

Alangkah ruginya penghuni yang berada di dalam kemungkaran-kemungkaran yang menyebabkan perkara di atas berlaku. Selain dari itu, dosa dan maksiat akan membutakan hati serta menjauhkan hamba dari pencipta~Nya.

Bagaimana malaikat akan masuk ke dalam rumah yang keadaannya seperti ini? Oleh kerana itu, hidupkanlah suasana rumah kalian dengan berbagai bentuk zikrullah agar Allah memberikan rahmat~Nya kepada kalian. Rumah yang digunakan untuk zikrullah adalah rumah yang "hidup", di mana aspek keimanan dapat tumbuh subur di dalamnya. Sementara rumah yang "mati" adalah rumah yang tiada terdapat kegiatan apapun juga dalam rangka mengingat Allah.

Menumbuhkan suasana ibadah dalam rumah dengan menjadikan rumah sebagai tempat untuk menegakkan solat khususnya solat sunnah. Dengan ditegakkannya solat, khususnya solat sunnah, rumah akan terasa "hidup" dengan suasana keagamaan dan tercermin kebahagiaan bagi penghuninya. Firman Allah SWT bermaksud, "Perintahkanlah keluargamu untuk mengerjakan solat dan bersabarlah atasnya. Kami tidak meminta rezeki kepadamu bahkan Kamilah yang memberimu rezeki dan balasan yang baik itu bagi orang-orang yang bertakwa." [QS Thaha: 132]

Tumbuhnya suasana ibadah dalam sebuah rumah menyebabkan penghuninya merasa bahagia dan tenteram. Perkara ini telah dijelaskan oleh Rasulullah s.a.w. dalam sebuah hadith tentang dihidupkannya solat sunnah dalam rumah: "Jabir ra., mengabarkan, Rasulullah saw bersabda: 'Apabila kamu telah menunaikan solat (wajib) di masjid, maka kerjakan pula solat (sunnah) di rumah, kerana dengan itu Allah akan menjadikan rumah tersebut bahagia." [HR. Muslim]

Begitulah seharusnya hidup berumahtangga. Sepasang insan yang beriman kepada Allah dan hari akhir selalu dipenuhi dengan ibadah dan amal ketaatan kepada Allah, ajakan dan anjuran kepada anggota keluarga untuk mengerjakan kebaikan dan melarang dari kemungkaran. Sehingga kita dapat melahirkan keluarga muslim iaitu keluarga yang senantiasa berlumba-lumba kepada kebaikan, mengutamakan dalam menjalankan perintah Allah.

Hakikatnya rumah tangga adalah syurga ‘Ajilah, iaitu syurga yang didahulukan di dunia ini. Rumah tangga yang bagaimanakah yang dipanggil syurga ‘Ajilah? Semestinya rumah tangga yang dibina daripada tiang-tiang kasih sayang, mawaddah, sakinah, qanaah dan redha. Berkata ahli sufi: "Carilah syurga ‘Ajilah yang berupa ketenangan hati kerana barangsiapa yang tidak mendapat syurga di dunia lagi, maka sukarlah ia mendapat syurga di akhirat nanti!"

kredit: cermin muka


Salam Ukhuwah..~
Dicatat oleh Tok Wan di 12:21 AM

No comments: