CiNtA pANDaNG pERtAMa

ahhhh malasnya nk pg kenduri , nek ida ajak lak..aku paling malas nk pg kenduri lg2 kt kawasan kampung, adira merungut2 dalam hati ...tp sbb sedara kawin terpaksa adira pg....Kitorang bertolak dari serdang dan sampai ke rumah tok..mlm itu kami sampai tp semua sedang menyiapkan pelbagai kerja utk persiapan kenduri besok..Aku , kak azie dan kak eiza tlglh apa yg patut ...

Kami tergelak2 bila masing2  buat lawak..biasalah bila berkumpul ada je cerita kami ...Mlm itu ada live band dari mana ntah ..blh tahan jgk suara singer tu...orang not bad ...suma bdk2 group tu ok jgk ...mcm2 lagu yg dimainkan dan aku rasa seram sbb singer tu tiap kali nyanyi pandang aku.....btl2 seram...dia suka kt aku ke?adira mula tersenyum sendiri ..aku buat2 mula masam ..malas nk layan org2 mcm ni ..

Keesokan harinya , kami bertiga bersiap2 ..masing2 nak melawa , biasalah kenduri saham kitorg mesti naik...3 dara pingitan dari bandar ...adira tersenyum .' woiitt cepatlah dira, ko tu make up tebal giler...dah lawa tu, kak azie menjerit pada aku...merah padam muka aku....hampeh tul kak azie ni ...Kuar je dari pintu umah , ada sepasng mata tk berkelip2 memandangku..." isk apelah mamat ni....nak nyanyi tu buat cara nyanyi , ni mata tu , kang aku cucuk baru tahu ...adira merungut dlm hati dn tarik muka masam .

Dari jauh Shah hanya memandang gadis berbaju gold tu, comel n lemah lembut  tp mcm sombong jer...Shah dh mula jatuh hati dengan gadis itu, dah berpunya ke die? hati Shah meronta ingin tahu ....Sepanjang persembahan mata Shah hanya pada gadis tu, bila dia perasan cepat2 Shah alihkn pandangan ....Adira rasa tk selesa bila dia perasan yg dia sedang diperhatikan...Majlis perkahwinan itu berjalan dgn lancar ...cantiknya Kak mira dan suaminya,bagai pinang di belah dua...best jgk weeding kt kampung ni, btl2 happening ..enjoy tgk suma bertungkus lumus menjayakan majlis utk Kak Mira dan suaminya .....

Petang itu kami lepak2 di meja makan , best jgk live band yg mak tok amik nih...walaupun band kampung tp suma mcm enjoy jer .....tiba2 ada bdk kecik dtg kt kami ......"kakak comel ...ni abg yg nyanyi tu bg no tel dia kt akak ....aku terkedu dan tersenyum pada bdk kecik tu....aku kuarkan pen dan tulis kt kertas tu balik ....." saya tak perlukan no awak dan saya tak berminat nk call awak ....Adira bg balik kertas tu kt bdk kecik tu...."adik amik kertas ni bg balik kt abg tu eh ...

Shah buka kertas itu dan baca, sombongnya minah comel nih....ala camner nk dptkan no dia ni, mesti pas ni dia balik kl punyer, shah mengomel dlm hati ....Tiba2 dia teringat ank mak tok , Si Ali ..mesti Ali kenal kan sapa minah comel tu..sedara dia kan....ooo kau sombong eh, kau tak kenal lg Shah ni sapa....Shah tersenyum..Aku kn dptkan kau sampai dapat....Hbs kenduri dira bersiap2 nk balik tp dia cukup rimas yg mata itu sering memandang...ee rimas btl lh kt mamat ni...

Selepas Dira bersalam2 dgn semua sedara mara , Dira lalu depan mamat dpn live band ...Tiba2 terdgr suara ..."hai minah comel ...jgnlah sombong sgt, cian kt  abg singer kita tu ..salah seorang menegur aku....Dira menjawab , saya tak sombonglah cuma saya tak de tel nk tel kawan awak tu...Dira bg alasan yg cukup bodoh ....Shah tersenyum ...."Tiba2 salah seorang tanya nama aku....Nama adik comel ni sapa? "Adira"    adira jwb smbl tarik muka masam ....Shah tersenyum je bila kwn2 menyakat adira ....tiba2 syafiq bersuara ....."mcm nama artis lah ...Adira jeling pd Syafiq dn trs berlalu pegi....." mentang2 comel sombong betul syafiq mengomel pada Shah ....:dahla tu Fiq  , Kalau ada jodoh aku dgn dia aku jumpa jgk dia nanti, bls Shah smbl tersenyum.

2 mggu selepas kenduri , adira dpt panggilan dari Shah ...Adira terkejut ..."Mana awak dpt no saya ni ...Adira cm bengang .."ala jgnlah marah 2 mcm ni...bls Shah ....Bila awak tak bg , saya mintaklah dgn sepupu awak..Ali ....Isskkk Ali ni , xleh simpn rahsia btl lah ....Adira merungut2 ....."Awak x elok marah2 tau , saya ikhlas nk berkwn dgn awak .....Tiba2 Adira rasa tersentuh ...lembutnya suara mamat ni ...."errr sorry eh ...klu saya terkasar dkt awak ....maafkan saya, adira cuba memperlahankan suara ..Mlm tu kitaorg borak mcm2 , aku rasa mcm serasi je rasa bila bersama Shah .....

Semakin hari kami semakin rapat  dan entah bila timbul perasaan sayang pd Shah ..Caranya yg begitu pandai mengambil hati , serta romantis buat Adira betul 2 rasa dihargai ....kdg2 Shah akan hiburkn ku dgn lawak2 dan kdg2 dia akan nyanyi kan lagu utk aku masa kami berbual di telefon.......rasa bahagia yg tidak di gambar dgn kata2.

Selama 2 bulan kami hanya berbual di telefon dan ber BBM , akhirnya Shah mengajakku keluar ...Shah akan turun KL utk jumpa adira ...gembiranya hati Adira ...seakan2 rasa dunia ini indah seperti pelangi...Adira bersiap2 utk bertemu Shah ...Sampai di tempat dijanjikan gembiranya hati Shah bila melihat Adira ..Rindunya pada insan comel itu mmg tidak dpt dibendung lg...

Awak sihat ? Shah memulakan perbualan ....:"sihat " , Adira balas dgn senyuman ...Hatinya berbunga gembira ...Nape senyum2 ni..Shah memandang Adira ..redup mata Shah buat Adira betul2 jatuh cinta pada Shah ....Eh xde ape2 lah , Adira menjawab.....Shah tersenyum ...."Awak , kita mesti jarang jumpa kan sbb lgpun tak elok kita jumpa berduaan mcm ni" ...."Saya tahu ianya tak elok kan" jwb Adira ....Shah tersenyum..."InsyaAllah selagi ianya berlandaskan agama , kita boleh jumpa tapi saya xnak kita selalu mcm ni"....ujar Shah ...Adira tersenyum....Ya Allah baiknye Shah ...Adira berkata dlm hati.....buat Adira lg jatuh hati pada Shah ..."tapi walaupun kita jarang jumpa saya nak awak tahu ...Cinta ini hanya utk awak....Anugerah daripada Allah yg saya amat hargai ....Kalau blh saya nk menghargai percintaan ini dgn ikatan pernikahan ...itulah yg sebaiknya kan....tapi  masa itu blm tiba lg sbb kewangan saya blm stabil utk menjaga awak dan rumahtangga kita nanti"...Adira hanya memandang muka Shah .."mmg ada betulnya kan....Kehidupan rumah tangga kenalah dlm keadaan kewangan yg stabil ....Cinta saja tidak cukup utk zaman yg semakin mencabar ini" ..Adira tersenyum..


"Xpela awak...selagi cinta ini utk awak..Apa saja kemungkinan akan datang saya akan terima ...Ajal , Maut dan Jodoh semuanya di tangan Tuhan kan awak....if saya xde jodoh dgn awak...saya akan terima....dan saya amat menghargai perasaan cinta yg awak beri pada saya"..ujar adira pada Shah ...Shah tersenyum .....

Selepas setahun kemudian ..

Cinta Shah pada Adira sgt kuat ....Akhirnya Shah akan dijabkabulkan bersama Adira  ... Allah telah menetapkan yg jodoh mereka berdua sgt kuat ...pertemuan di kenduri kawin itu bermula segala2 nya ...Dengan sekali lafaz akhirnya Adira sah menjadi milik Shah ......Inilah yg di katakan Jodoh , ajal maut semuanya di tgn Tuhan . if Jodoh itu ditetapkan milik kita mmg akan bersama akhirnya ....Adira bersyukur dipertemukan dengan Shah ...


p/S : cerpen pendek ini rekaan semata2 ..thanks sbb korang sudi baca ....

Manja

No comments: